Wanneer je banden moet verwisselen en hoe je dat best moet doen lijkt een erg ingewikkelde zaak. Toch is deze klus best zelf te klaren als je de volgende tips van Dietmat Töpfer leest. Hij is tegenwoordig werkzaam als bandenexpert bij tirendo.nl en legt het even uit.

Wisselen naar winterbanden

Zomerbanden naar winterbanden wisselen, werkt uw rijveiligheid sterk in de hand. Het rubber van zomerbanden wordt bij lage temperaturen immers hard en verliest daardoor grip. Winterbanden blijven daarentegen bij temperaturen onder 7 graden Celcius uiterst flexibel.

Winterbanden hebben daardoor niet alleen een sterk verbeterde grip als voordeel, ze kennen ook een uitmuntende wegligging en korte remweg op beijzelde en besneeuwde wegen. Hun speciale rubbersamenstelling met silica en uiterst fijne profiel bieden behalve die stevige houvast ook ruim rijcomfort. Immers ook in bochten behouden winterbanden een sublieme wegligging. De geavanceerde lamellen van de banden zorgen verder voor een snelle en doeltreffende afvoer van water, sneeuw en modder. In vergelijking met zomerbanden genieten winterbanden zo een sterk verminderde kans op aquaplaning. Wie tegelijkertijd rijveiligheid en -comfort wenst bij verraderlijke winterse weersomstandigheden monteert dus best een stel winterbanden onder zijn wagen.

Eenvoudig zelf banden wisselen

Winterbanden monteren, is geen moeilijk te klaren klus. Een beetje lef, doorzettingsvermogen en manpower is alles wat de job vereist. Niettemin is het cruciaal om daarbij steeds uw eigen veiligheid voorop te stellen. Wanneer u banden wisselt, doet u best altijd de alarmlichten van uw wagen aan, zet u uw wagen in versnelling en trekt u de noodrem op. Zo blijft uw exemplaar bij het opkrikken stevig staan. Verder stelt u zichtbaar een gevarendriehoek op en trekt u voor het bandenwisselwerk een fluoriserende veiligheidsvest aan.

Leg vervolgens alles klaar wat u nodig heeft bij het verwisselen van de band: het reservewiel, het gereedschap en de krik. Het reservewiel dient allereerst in goede staat te zijn. Dat betekent dat de velgen van het wiel recht moeten zijn en dat de band itself de juiste bandenspanning moet bedragen. Wat het gereedschap betreft, heeft u best een dop- of kruissleutel bij de hand. De sleutel, samen met de krik en de reserveband vindt u standaard in de kofferbak van uw auto.

Na deze duchtige voorbereiding begint het echte werk. Draai de bouten van het te vervangen wiel alvast lichtjes, maar voldoende los. Zo haal je het wiel na het opkrikken makkelijk van de auto. Krik de auto vervolgens zo ver op dat het wiel een slordige 2 centimeter van de grond af is. Draai de bouten nu volledig los en verwijder het wiel.

Het monteren van het reservewiel doet u nu logischerwijs in tegenovergestelde volgorde. Draai de bouten van het wiel eerst losjes met de hand aan. Zodra de auto weer op vier wielen staat, draait u de bouten verder goed strak aan. U ziet (of leest), met een fikse dosis geduld en een grote portie gezond verstand is de klus zo geklaard! Wie zei u ooit dat banden wisselen geen makkie is?

Show CommentsClose Comments

Leave a comment