Pinterest, ook wel eens ‘het prikbord voor volwassenen’ genoemd. Dat je met Pinterest meer kan dan ‘digitaal plaatjes plakken’, daar kan Jeanet Bathoorn ons alles over vertellen. Zij is namelijk social media expert en schreef het boek ‘Pinterest voor zakelijk gebruik’. Vrouw Met Stijl interviewde deze inspirerende vrouw. Lees snel het interview!
Naam: Jeanet Bathoorn
Schrijfster van: Ontdek snel: Pinterest voor zakelijk gebruik
De favorieten van Jeanet? Fashion: hahahaha, ik ben een echte countrygirl. Ik loop bij voorkeur de hele dag in mijn paardrijbroek en korte paardrijlaarzen. Maar voor mijn werk zorg ik natuurlijk dat ik er correct uit zie. Ik heb een voorkeur voor de wat duurdere vrouwenmerken met goede pasvorm. Een spijkerbroek komt altijd van Cambio. Verder draag ik graag felle kleuren in rood en oranje tinten. Ik vermijd geel en groen.
Beauty: regelmatige bezoeken aan de schoonheidsspecialist en kapper. Een goede dagcreme en vooral veel water drinken en goed slapen. Meer heb ik niet nodig. Gelakte nagels? No way.
Lifestyle: gezond, groen, veel buiten, dieren, hardlopen en zo veel mogelijk paardrijden. Verder ben ik dol op verre reizen. Van IJsland tot Azie of Zuid-Amerika. Ik wil het allemaal gezien hebben. Die reizen mogen ook gerust wat primitiever. Ik hoef niet persé luxe te overnachten, als het maar schoon is.
Kan je kort vertellen wie je bent?
Vrouw van 48 jaar, 3 kinderen van 16, 15 en 10 jaar oud. Mijn man en ik hebben onze handen vol aan de opvoeding van dit drietal. Opgegroeid in noord Nederland en gezegend met een gezonde portie nuchterheid. Ontzettend dol op werken en nieuwe dingen ontdekken. Ik neem mijn klanten ook graag mee in die ontdekkingstocht. Ik voel me soms echt een social media juf. In aanleg ben ik reuze nieuwsgierig. De tijd waarin we nu leven vind ik fascinerend. Al die nieuwe techniek en tegelijkertijd die enorme onrust in de wereld. Als mens hebben wij de taak om er voor ons zelf en onze omgeving het beste van te maken. Met respect voor de wereld om ons heen.
Je bent een social media expert die onderneemt met passie. Kan je meer vertellen over deze passie en hoe die is ontstaan?
Deze passie komt voort uit een enorme nieuwsgierigheid en een drang tot voortdurende verandering en verbetering. Ik heb jaren gewerkt als HR manager en werving & selectie / instroom van personeel was altijd mijn aandachtspunt. In 2005 ontdekte ik LinkedIn en dat was het begin van mijn social media carrière. Ik was meteen verslaafd aan LinkedIn. Wat een prachtig programma! Ik heb nog een aantal jaren als internet recruiter gewerkt. Wat bood dat een mogelijkheden ten opzichte van de klassieke jobboards.
In mijn jeugd had ik al veel penvrienden, over de hele wereld. Ik denk dat de behoefte aan contact met allerlei soorten mensen gewoon in me zit.
Pinterest, Facebook, Twitter of LinkedIn. Als je moest kiezen, welke van de vier is dan jouw favoriete social media kanaal en waarom?
Als ik echt moet kiezen dan blijft LinkedIn staan. LinkedIn is 24/7 mijn marketing assistent. Op LinkedIn kan ik alle informatie kwijt die voor mijn bedrijf van belang is. De zoekfunctie van LinkedIn is briljant en nagenoeg alle professionals uit Nederland zijn via LinkedIn te vinden en te benaderen. In presentaties noem ik LinkedIn vaak als basis van een social media strategie.
Onlangs verscheen jouw e-book Ontdek snel: Pinterest voor zakelijk gebruik. Wie vind jij een succesvolle vrouw met of op Pinterest?
Er zijn meerdere goede voorbeeldvrouwen te vinden
Inge van Kidsdinge. Ik weet haar achternaam niet, die maakt ze niet bekend. Zij heeft via Pinterest de omzet van webshop fors laten stijgen. Ze levert nu over de hele wereld.
Suzanne Wartenbergh van Smile. Zij profileert zich succesvol als Pinterest expert en geeft zeer waardevolle tips over Pinterest.
Archana Haarnack. Door haar activiteit op Pinterest heeft ze een baan aangeboden gekregen. Ze geeft een prachtige inkijk in haar style.
Wanda Catsman. De eerste in Nederland die via Pinterest een baan heeft weten te bemachtigen. Zij is een inspiratie voor velen geweest.
Wat is volgens jou de belangrijkste reden dan Pinterest onmisbaar is voor bedrijven en ondernemers?
Pinterest geeft bedrijven een gezicht. Het is de ideale manier om via beeld je bedrijf voor te stellen. Het maakt een bedrijf menselijker en meer benaderbaar.
Wat is het grootste verschil tussen jouw zakelijke en persoonlijke Pinterest-pagina?
Bij mij is mijn persoonlijke Pinterest pagina de belangrijkste. Mijn ondernemerschap drijft op mij. Daarom besteed ik veel aandacht aan de nieuwe content in Pinterest. Ik pin zeer regelmatig. Naast alle zakelijke pins zijn er diverse informele prikborden van mij te vinden. Die gaan over paarden, het buitenleven, maar ook over Playmobil. Ik gebruik Playmobil poppetjes om situaties uit te beelden. Die foto’s maak ik zelf en gebruik ik in blogs en presentaties.
Voor grotere bedrijven is de scheiding tussen persoonlijke en zakelijke pagina’s veel groter. Maar wat wel een idee is: maak als (wat kleiner) bedrijf voor elke medewerker of afdeling een eigen prikbord aan. Laat ze zelf daarop pinnen.
Wat zijn jouw favoriete Fashion, Beauty en Lifestyle Pinterest-pagina’s?
Die heb ik niet. Elke pin kan ergens anders vandaan komen.
Pinterest: Wat zouden al onze lezers eigenlijk met Pinterest moeten doen?
Vooropgesteld dat niks moet is Pinterest aan te raden als jij jezelf of je producten in beeld voor kan stellen aan de wereld. Pinterest is laagdrempelig en een hele goede aanvulling op al die teksten die wij in ons leven produceren of tot ons nemen.
Verder kan het doel waarmee je Pinterest gebruikt erg verschillend zijn. Houd je einddoel in gedachten als je tijd in een site als Pinterest steekt.
Waarschuwing: Pinterest is erg verslavend! De gemiddelde duur van inloggen en bezig zijn in Pinterest is 1,5 uur.
Welke vrouw vind je een echte inspiratiebron? Waarom?
In het algemeen en niet op Pinterest?
Neelie Kroes: zij stopt niet, maakt duidelijke keuzes en roept vrouwen echt op tot minder gemuts en meer zelfstandigheid.
Oprah Winfrey: die heeft het op eigen kracht ook gered en doorgezet. Niets gaat vanzelf ook niet bij die vrouwen
Aletta Jacobs: de eerste vrouwelijke arts in Nederland. Zij ging naar de universiteit in een tijd dat dat voor vrouwen niet gebruikelijk of gewenst was. Ze heeft doorgezet en zich ook maximaal voor de maatschappij ingezet. Rolmodel voor veel vrouwen.
Welke stijl-tip zou je andere vrouwen mee willen geven?
Laat jezelf zien, echt zien. En niet de gewenste kant. Volg je eigen weg en je eigen voorkeuren. Dat levert je uiteindelijk ook meer en betere contacten op. En vrouwen met stijl, met echte stijl geven ook iets terug aan de wereld! Geld of tijd of aandacht of wat dan ook. Terug geven aan het leven is zoveel belangrijker dan de kleur van je schoenen.